vrijdag 22 juni 2012

Tomatengeel met wodka

Tomaten geel

Stom verbaasd keek ik naar de grote broer van mijn vriendinnetje. Hij zat onder kanariegeel stof en had een speciale geur bij zich. Niet vies maar apart, hij had een vakantie baan in de tomaten kassen in t Westland. Ik begreep niets van het geel en vroeg toen maar; tomaten zijn toch rood? Vandaag moest ik daar aandenken de tomaten willen niet hard groeien dit jaar in onze moestuin. Maar in ons tunnelkasje ruikt het nu naar de grote broer. Toen ik klein was mocht ik ze bij mijn opa en oma in dunne plakjes op brood nemen met suiker dat was lekker. Ik was gek op de glans, de geur en de smaak van tomaat.en nee die was niet geel maar rood. Vele jaren later leerde ik tomaten in de Hilton bar kennen, al het personeel ging daar na het werken even wat drinken. Bloody Mary kreeg ik daar van iemand. Heerlijk en als je trek hebt maar voorlopig nog niet gaat eten een prima drank voor lange avonden.

Wij maken hem nu anno 2012 met verse tomaten in deze tijd

recept:
3 super rijpe tomaten in blender pureren heel lang zodat alles ook de pitjes goed weg zijn en er een gladde romige massa is.
Doe in een glas:
klein likje sambal
1 borrel wodka
de drie gepureerde tomaten paar ijsblokjes en een roerstaafje.

Het is meer een smoothie die licht voedzaam is. Beter dan chips met een baco voor de lijn.

Dan hier nog een linkje naar een professionele tomaten oogst, magisch zeker als je naar mijn plantjes kijkt.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten