vrijdag 7 december 2012

Traditie's zo heurt Glühwein


Traditie's zo heurt Glühwein

Traditie leren
Deftig en royaal met Bisschopswijn 

Als jong Rotterdams schippersmeisje, kwam ik in Amsterdam terecht. De Middelbare Hotelschool, ik wilde immers scheepskok op de grote vaart worden. Veel leerlingen kwamen uit het Gooi, met hun air en aardappels in de keel. Ik voelde me veranderen van een stoere Rotterdammer naar een onzeker meisje dat opeens niet wist hoe het heurde.... 

Mijn moeder had speciaal voor de hotelschool in de zomervakantie een  garderobe, netjes origineel en van de laatste mode met couponnetjes van de markt in elkaar gezet.  De blazers, van Bommelschoenen, college -shawls en Burbereyjassen, spullen van exclusieve klasse, zette de toon op mijn nieuwe school.  De heren hadden wel belangstelling voor mij, maar van het Gooisch geblabla moest ik niet veel hebben. 

Rond Sinterklaas kreeg ik iets met een jongen van gegoede komaf en  werd geïntroduceerd. Zo meisje lust jij ook een glaasje van deze Bisschopswijn? Nee zeggen en vragen was er natuurlijk niet bij, ik nam een slokje en proefde heerlijk zoet, kaneel en nog wat. Bedeesd vroeg ik naar het recept, trots vertelde de vrouw des huizes haar verhaal over de beste kaneel, prachtige wijn en bloedsinaasappel voor de finishing touch.

Mijn vriendje vertelde later dat zijn vader de overgebleven inferieure wijntjes uit de kerstpaketten van het jaar daarvoor gebruikte. Haha wat chique, maar wel lekker.

Verschil tussen Bisschops en glühwein 

Bischopswijn wordt ter ere van Sinterklaas gedronken
Op een fles milde rode wijn wordt 1 sinaasappel ingestoken met 7 kruidnagels in de vorm van een kruis. Doorboor de sinaasappel met een pijpkaneel voeg 100 gram suiker toe en laat dit minimaal 4 uur staan.
Gluhwein krijgt citroen in plaats van sinaasappel en er kan nog anijs aan worden toegevoegd. Glühwein kan je ook van witte wijn maken.

Als het donker is sluit je de gordijnen en verwarm je de wijn niet boven de 70 graden. Schenk deze in dikke voorverwarmde glazen. 
Ikzelf doe er altijd een klein scheutje bruine rum bij en gebruik bruine suiker dit geeft een warmer karakter. Verder gebruik ik max 2 kruidnagel of soms neem ik foelie in plaats hiervan.
Geniet van de drank in kleine teugjes terwijl je op de cadeautjes van de Sint wacht.

Vele jaren later

Inmiddels experimenteer ik in de winter wekelijks met nieuwe smaken en geef ik door het hele land en vooral in Schaijk workshops glühwein maken. Bovendien mocht ik voor de Vara in kassa optreden als deskundige

Geen opmerkingen:

Een reactie posten