dinsdag 12 februari 2013

Ziek? Neem een groc.


Ziek kind van een horeca ondernemer


Het is zondag 23 jaar geleden, het restaurant zit bijna vol die dag. Veel zelfstandige ondernemers hebben die dag hun boekhouding bijgewerkt. Over 2 dagen moet de kwartaal aangifte zijn gedaan. 

De oppas van de kinderen is ziek naar huis. Freek de jongste van 3 ziet er ook ziek uit. Hij voelt koortsig en heeft van die waterige ogen. Mama mijn hoofd doet zeer. Waar dan?  Hier, hier en hier, super verkouden is het kind. Verdikke ik moet naar beneden.

Geen asprien.


Lichte paniek slaat toe ik kan niet de hele avond met hem op blijven zitten. Een aspirientje voor de kleine en slapen is voor hem het beste. Maar nee, in ons huishouden van Jan Steen met een hekel aan pilletjes hebben we die natuurlijk niet. Ik neem ons jochie mee naar beneden en pers citroen en sinaasappel uit. Kook wat water en meng dit alles met een schep honing.  

Slapen denk ik, een borrel kan natuurlijk niet. Natuurlijk wel schiet door mijn hoofd vroeger drenkte ze de speen toch ook in  brandewijn met suiker. Wat is zacht? Natuurlijk Mandarin Napoleon een klein scheutje. T'is zo'n klein zielig hoopje kind. Ik roer de boel door elkaar. Freek proeft zegt lekker mama en drinkt het glas leeg. Ik leg hem al half bedwelmd op bed en hij slaapt gelijk. De volgende ochtend wordt hij met klamme pyjama wakker maar strak en stralend. Hij heeft nergens meer last van.

Weer ziek?

's Avonds breng ik hem weer naar bed en tot mijn schrik begint hij te jammeren dat zijn hoofd zo'n zeer doet. Krijg nou wat. Ik loop met hem naar beneden om een aspirientje, die ik nu wel had, te halen.
Nee mama niet een aspirine, maar dat,  hij wijst resoluut naar de fles Mandarin Napoleon.


Wat is groc?

Groc werd als het koud was als alternatief medicijn in gezet. De basis is citroen, heet water en sterke drank zoals cognac of brandewijn. Omdat de warme alcohol sneller wordt opgenomen in je lichaam en je weerstand minder is wordt je sneller moe. Dan zorgt de drank ervoor dat je je pijn minder voelt en rustiger slaapt Om dat je warm wordt versneld het het proces van de ontstekingen waardoor de verstopte oren, neuzen etc. eerder over zijn. Vitamines verhogen de weerstand weer.  Nee officieel is groc geen geneesmiddel, maar een of twee keer per jaar als je je beroert voelt of na een ijskoude dag buiten gewerkt te hebben kan het geen kwaad en is het een heerlijk drankje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten