woensdag 10 juli 2013

Over de datum


Het was ergens in de jaren negentig, bijzondere mineraalwaters waren hip. Prachtige flessen van over de hele wereld. Allemaal anders van smaak. Al snel hadden we een echte waterkaart met een collectie waters die bij verschillende wijnen en eten steeds een andere smaakbeleving gaven.

Leuk om zo intens met een oerproduct bezig te zijn. Maar de pret heeft ongeveer een jaar geduurd. Op een dag serveerde we een fles Zweeds water in mooie blauwe fles en kort daarna riep de dame mij gebiedend, lichtelijk boos aan tafel. Of dat ik wel wist dat het exclusieve water over de datum was. Verbaasd reageerde ik: Water kan toch niet over de datum zijn? Water kan helemaal niet bederven. Wel dus, ik bood de fles gratis aan, haha, maar de consument  wilde een ander water. Muts, je bent echt dom als je zoiets gelooft, dacht ik boos in mezelf. 

Absurditeit
Dit was de eerste keer dat ik werd geconfronteerd met de absurditeit van houdbaarheidsdatum op producten die niet kunnen bederven. Getriggerd lette ik daarna op allerlei verpakkingen. Ik kwam de vreemdste dingen tegen zoals peperkorrels, jam, zout, azijn en olie. Allemaal zaken die echt niet kunnen bederven. Sterker, deze producten kunnen bederf tegengaan. Bijvoorbeeld groenten op zuur gezet zijn bijna onbeperkt houdbaar. Suiker op fruit zorgt ervoor dat je de hele winter fruit uit een potje op je boterham kunt smeren. Van oudsher was dit immers een truc om het teveel aan fruit in de zomer niet weg te hoeven gooien.

Satansgoden
Op alles staat een datum. Ik vermoed vier bovenaardse satansgoden, die strijden met ons verstandelijk brein. Zij manifesteren zich als grootheden die de macht hebben in de voedselindustrie. Ze fluisteren politici, die slechts leven bij hun tijdelijke waan van een goed betaalde baan, de stomste dingen in zodat winsten verder kunnen groeien. Teneinde consumentenportemonnees te laten bloeien.

In onze kookstudio proberen we alles in harmonie met de omgeving te doen. Daar hoort ook het tegengaan van voedselverspilling bij. Natuurlijk verkopen we onze producten volgens de regels. Maar als consument thuis zou ik me er niet te veel van aantrekken. Proef je product voor je het weggooit, je zult zien dat het veel scheelt in je portemonnee.

Kliekjesdag
Vroeger bestond er een kliekjesdag, dan werd alles uit de koeling opgemaakt, de lekkerste dag was dat. De gebakken restjes stamppot, wentelteefjes en hangop staan me nog als de lekkerste traktaties in het geheugen gegrift.
Bier over de datum smaakt anders, maar is niet verkeerd en anders kun je er altijd nog bierbeslag van maken. Net als met kelderdochters, wijn die te oud is. Die is prima voor saus, glühwein of sangria.
Oude flessen sterke drank? Durf te doen en maak bij je volgende feest een lekkere cocktail, op internet zijn genoeg lekkere recepten te vinden.

Foodguerrilla.nl
Op de site van foodguerilla (www.foodguerrilla.nl/damn-food-waste) staan veel linkjes met praktische websites die jouw leven foodbewuster kunnen maken. Doe je het niet voor je zelf, doe het dan voor een betere wereld, immers mondiaal kan iedereen het beter hebben als je niet meedoet aan overmatige verspilling. 

Dinie van den Brenk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten